Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου 2011

Εις τον κύβο!

Όχι μην ανησυχείτε , δεν έχει Μαθηματικά σήμερα! Απλά θα μιλήσουμε για τους...κύβους στη μαγειρική! Τους γνωστούς κύβους ζωμών που , φαντάζομαι ότι οι προθέσεις ήταν οι καλύτερες όταν στις αρχές του 20ου αιώνα ξεκίνησε η μαζική παραγωγή τους . Με το πέρασμα των χρόνων η κατανάλωση τους αυξήθηκε κατακόρυφα, ενώ οι κύβοι εν τω μεταξύ εμπλουτίστηκαν κι άλλαξαν ακόμα και υφή -έγιναν σκόνη ή ζελέ.  Όμως τελευταία πολλοί δηλώνουν εχθροί του είδους κι αρνούνται τη χρήση τους. Από την άλλη, βλέπουμε στις διαφημίσεις διάσημους σεφ -Έλληνες κι αλλοδαπούς- να διαφημίζουν τα σχετικά προϊόντα. Στα καθ'ημάς έχουμε την κα. Νικολάου, από την αλλοδαπή μας έρχεται ο πολύς Marco Pierre White.  Mάλιστα είχα διαβάσει για κάποιον σεφ που είχε δηλώσει ότι πάντα έχει έναν κύβο κρυμμένο στην τσέπη του (!) κι όποιος σεφ διατείνεται ότι δεν χρησιμοποιεί κύβους απλά ψεύδεται!
Εσύ Crispy τους χρησιμοποιείς;
Πώς πώς , αλλά μόνον σαν εφεδρεία , για μια έκτακτη ανάγκη. Όπως συμβαίνει στη σημερινή μας συνταγή. Την απλή , απλούστατη και γρήγορη στην εκτέλεση, αυτή σούπα την φτιάχνω όταν έχω φυλάξει ωραιότατο ζωμό κότας. Από την άλλη, όταν θέλω σούπα αλλά ζωμός ...ιδιοκατασκευής (!!) δεν υπάρχει , βγάζω έναν κύβο και τα πράγματα έχουν ως εξής:


Σούπα αυγολέμονο με χυλοπίτες




Για 2-3 πιάτα θα χρειαστείτε:

1 λίτρο νερό (!!! Ναι , μην ξεχάσετε το νερό ...αλλιώς τι σούπα θα φάμε;;;)
1 κύβο ζωμού της αρεσκείας σας
1 αυγό
1/2 πιάτο χυλοπίτες
το χυμό ενός λεμονιού
αλάτι
πιπέρι
λίγο λάδι

Βράζετε το νερό με τον κύβο και το λάδι. Μόλις λιώσει καλά ο κύβος , ρίχνετε τις χυλοπίτες. Αλατίζετε κατά το δοκούν.  Πότε πότε ανακατεύετε. Εν τω μεταξύ στύβετε το λεμόνι και χωρίζετε τον κρόκο από το ασπράδι. Μόλις βράσουν οι χυλοπίτες αφαιρείτε την κατσαρόλα από το μάτι της κουζίνας. Αρχίζετε να χτυπάτε δυνατά το ασπράδι σ'ένα μπωλ. Μόλις αφρατέψει ρίχνετε τον κρόκο και συνεχίζετε το δυνατό χτύπημα μέχρι να ενσωματωθεί καλά ο κρόκος. Ρίχνετε το χυμό λεμονιού συνεχίζοντας το χτύπημα. Τώρα αρχίζει το κρίσιμο σκέλος. Ενώ συνεχίζετε το χτύπημα , πιο σιγά πια, προσθέτετε αρχικά μερικές σταγόνες από τη σούπα . Σιγά σιγά αυξάνετε την ποσότητα και κάθε φορά θα περιμένετε να ενσωματωθεί η προηγούμενη ποσότητα σούπας για να ρίξετε την επόμενη. Συνεχίζετε έτσι μέχρι σχεδόν να γεμίσει το μπωλ. Τότε με πολύ γρήγορες κινήσεις χύνετε το υλικό του μπωλ στην κατσαρόλα όπου βρίσκεται η υπόλοιπη σούπα κι ανακατεύετε ζωηρά με την κουτάλα για 1-2 λεπτά. Σερβίρετε αμέσως με μπόλικο πιπέρι.
Το πιπέρι φρεσκοτριμμένο- για να μην ξεχνιόμαστε!!!



Crispys conclusions : Το φαγητό γίνεται και με κριθαράκι.
Καλό είναι το αυγό να έχει βγει μισή ώρα πριν χρησιμοποιηθεί.
Το αυγολέμονο είναι από τις πολύ αγαπημένες μου τεχνικές στην κουζίνα και οφείλω να ομολογήσω ότι έχω πάρει διδακτορικό....σ'αυτό!! (Αφού δεν πήραμε στην Μετεωρολογία ας πάρουμε ..στο αυγολέμονο!!!). Θέλει υπομονή , όχι βιασύνη, το αυγό να είναι όσο δυνατόν πιο κοντά σε θερμοκρασία δωματίου. Κι όπως ξανά τονίζω , υπομονή στη διαδικασία ενσωμάτωσης του αυγού με την πολύ ζεστή σούπα (ή με την σάλτσα γιατί προσωπικά χρησιμοποιώ το αυγολέμονο για να δέσω σάλτσες)
Η σουπίτσα αυτή είναι ιδανική για τις τελευταίες κρύες μέρες του χειμώνα.

11 σχόλια:

  1. Crispy μου, εμένα η κοτόσουπα είναι η αγαπημένη μου, αλλά δεν την έχω κάνει ποτέ με χυλοπίτες! Προτιμώ το κλασικό ρυζάκι ή το κριθαράκι!! Για τους κύβους όμως, όσους σεφ και να δω, δεν πείθομαι να τους χρησιμοποιήσω! Δεν μπορώ ούτε τη μυρωδιά τους! Αν δεν έχω κοτόπουλο να το βράσω εκείνη τη στιγμή για το ζωμό, δεν κάνω κοτόσουπα! Και το αβγολέμονο, δεν το έχω κάνει ποτέ χωρίζοντας το ασπράδι από τον κρόκο! Πετυχαίνει καλύτερα έτσι? Θα το δοκιμάσω! Ευτυχώς δεν μου έχει κόψει ποτέ και πάντα γίνεται υπέροχη η σούπα μου! Το ζουμί όμως το βγάζω λίγη ώρα πριν από την κατσαρόλα για να κρυώσει πριν το ενσωματώσω. Αυτά! Το σημερινό σου πιάτο το πάω με χίλια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τώρα που σουρουπώνει σιγά-σιγά είναι ταμάμ η σουπίτσα σου!
    Με χυλοπίτα δεν την έχω κάνει ποτέ, μόνο με ρυζάκι το αβγολέμονο!
    Θα το δοκιμάσω και έτσι!

    Και εγώ σε ώρα ανάγκης και όταν τρέχουμε...καταφεύγω στους κύβους και δεν νομίζω ότι είναι τραγικό εκτός αν ξεφεύγουμε στη χρήση τους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. οι σούπες δεν ειναι από τα αγαπημένα μου φαγητά...αλλά σίγουρα η κοτοσουπα είναι η πιο νόστιμη από όλες!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @emmanouela
    Πάντα χωρίζω τον κρόκο από το ασπράδι. Μου φαίνεται πως γίνεται πιο πηχτό το αυγολέμονο με αυτόν τον τρόπο -χτυπάω βέβαια για αρκετή ώρα τη μαρέγκα.
    Σου ήρθε έξτρα mail για την εκδήλωση με το ελαιόλαδο; Θα πας τελικά;




    @Έφη
    Κλασικά την κάνουμε κι εμείς με ρύζι και με πολλά αυγά! Αλλά μου αρέσουν πού και πού οι παραλλαγές!




    @pansofix
    Η κοτόσουπα είναι must. Νομίζω όλοι της έχουμε αδυναμία γιατί ήταν η κύρια σούπα που μας έφτιαχναν οι μαμάδες μας όταν ήμαστε μικρά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. emmanouela
    ok! Θα σου στείλω σε λίγο mail με τις σχετικές πληροφορίες . Φαίνεται ενδιαφέρον πάντως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αχ νόστιμη που φαίνεται η σουπίτσα! Είναι και η ώρα δύσκολη τώρα, είμαι γραφείο και πεινάω και δεν υπάρχει τίποτα τριγύρω! Βρήκα πάντως το βραδυνό μου φαγητό, τα υλικά υπάρχουν όλα ήδη στο σπίτι οπότε η δοκιμή είναι σίγουρη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @amelie
    Το παθαίνω κι εγώ! Όταν πεινάω και περιφέρομαι στα food blog απλά πεινάω...περισσότερο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. η κοτόσουπα (αλλά όχι η κοτοπουλόσουπα) με αυγολέμονο και ρύζι ήταν κάποτε το απαραίτητο πρώτο πιάτο στο Χριστουγεννιάτικο τραπέζι. Η γριά η κότα (που έχει και το ζουμί) δεν ακολουθούσε απαραίτητα στο τραπέζι αλλά η σούπα της ήταν ένα πολύ ωραίο γευστικό ξεκίνημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @ανώνυμος
    Η σούπα αυτή -με γριά κότα και πολλά αυγά!- είναι ακόμα και τώρα το πρώτο πιάτο στο Χριστουγεννιάτικο τραπέζι της οικογένειας αλλά και σε ονομαστικές γιορτές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. δεν ξέρω τι λένε για τους κύβους αλλά εγώ τους χρησιμποιώ σε οτιδήποτε με σούπα και στο ρύζι για να πάρει γεύση και να το έχω σκεφτεί καιε γώ για το τι μπορεί πραγματικά να περιέχουν αλλα΄θέλω να το ψάξω..και η κοτόσουπα απο τα αγαπημένα μου πιάta ever!!

    http://diatrofikamystika.blogspot.com/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @Νίκη
    Έχω βρει κάτι κύβους από κατάστημα με βιολογικά προϊόντα κι αυτούς χρησιμοποιώ τα τελευταία χρόνια. Μάλιστα ο κύβος λαχανικών που παίρνω δεν έχει σχεδόν καθόλου αλάτι - οι κλασικοί κύβοι είναι...λύσσα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή